ALLMÄNNA VILLKOR

Cambodian s.r.o.

Organisationsnummer (IČ): 06687130

Momsregistreringsnummer (DIČ): CZ06687130

Med säte på: Žerotínova 1133/32, Žižkov (Prag 3), 130 00 Prag, Tjeckien

Registrerad hos Prags stadsdomstol, avdelning C, inskrivning 286173

Kontaktuppgifter:

(härefter kallad "Säljaren")

GRUNDLÄGGANDE BESTÄMMELSER

Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor (nedan kallade "Villkoren") är utfärdade i enlighet med tillämpliga bestämmelser i svensk lag, särskilt Avtalslagen (1915:218).

Dessa Villkor reglerar de ömsesidiga rättigheterna och skyldigheterna mellan Säljaren och en fysisk person som ingår ett köpeavtal som konsument eller inom ramen för sin näringsverksamhet (nedan kallad "Köparen") via webbgränssnittet på webbplatsen www.pepperfield.se (nedan kallad "Webbshoppen").

Bestämmelserna i Villkoren utgör en integrerad del av köpeavtalet. Avvikande överenskommelser i köpeavtalet har företräde framför bestämmelserna i dessa Villkor.

Villkoren gäller inte för fall där en person som avser att köpa varor från Säljaren är en juridisk person eller en person som agerar uteslutande inom ramen för sin näringsverksamhet vid beställning av varor.

Dessa Villkor och köpeavtalet ingås på svenska språket.

INFORMATION OM VAROR OCH PRISER

Information om varor, inklusive priser på enskilda varor och deras huvudsakliga egenskaper, finns vid varje produkt i webbshopens katalog. Varupriserna är angivna inklusive mervärdesskatt (moms) och alla relaterade avgifter. Priserna förblir giltiga så länge de visas i webbshoppen. Detta villkor utesluter inte möjligheten att ingå ett köpeavtal på individuellt överenskomna villkor.

All presentation av varor i webbshopens katalog är av informativ karaktär och utgör inte ett juridiskt bindande erbjudande att ingå avtal enligt tillämpliga bestämmelser i svensk lag.

Erbjudandet att ingå ett köpeavtal görs alltid av Köparen genom att lägga en beställning.

I webbshoppen finns information om kostnader förknippade med emballering och leverans av varor. Dessa kostnadsuppgifter gäller endast när varorna levereras inom Sveriges territorium.

Eventuella rabatter på varupriset kan inte kombineras om inte Säljaren och Köparen kommer överens om annat.

BESTÄLLNING OCH SLUTANDE AV KÖPEAVTAL

De kostnader som uppstår för Köparen vid användning av distanskommunikationsmedel i samband med ingående av köpeavtalet (t.ex. kostnader för internetuppkoppling, kostnader för telefonsamtal) betalas av Köparen själv. Dessa kostnader skiljer sig inte från grundtaxan.

KUNDKONTO

Genom att registrera sig i Webbshoppen kan Köparen få tillgång till sitt kundkonto. Från sitt kundkonto kan Köparen göra beställningar av varor. Köparen kan också beställa varor utan att registrera sig.

Vid registrering av kundkontot och vid beställning av varor är Köparen skyldig att ange korrekta och sanningsenliga uppgifter. Köparen är skyldig att uppdatera de uppgifter som anges i sitt kundkonto vid varje förändring. De uppgifter som Köparen anger i kundkontot och vid beställning av varor anses av Säljaren vara korrekta.

Tillgången till kundkontot är skyddad med användarnamn och lösenord. Köparen är skyldig att hålla konfidentiell den information som är nödvändig för att få tillgång till sitt kundkonto. Säljaren ansvarar inte för eventuellt missbruk av kundkontot av tredje part.

Köparen har inte rätt att tillåta tredje part att använda sitt kundkonto.

Säljaren kan avsluta kundkontot, särskilt om Köparen inte har använt sitt konto under en period längre än tre (3) år, eller om Köparen bryter mot sina skyldigheter enligt köpeavtalet eller dessa Allmänna villkor.

Köparen är medveten om att kundkontot kanske inte är tillgängligt oavbrutet, särskilt med hänsyn till nödvändigt underhåll av Säljarens eller tredje parts hårdvaru- och mjukvaruutrustning.

BETALNINGSVILLKOR OCH LEVERANS AV VARO

Priset på varorna och eventuella kostnader för leverans av varor enligt köpeavtalet kan Köparen betala på följande sätt:

  • Kontantlös betalning med betalkort;
  • Kontantlös betalning genom överföring till Säljarens konto via betalningsportalen Klarna, PayPal eller Swish;
  • Kontant vid leverans (postförskott);
  • Kontant eller med betalkort vid avhämtning hos Säljaren.

Tillsammans med köpeskillingen är Köparen skyldig att betala Säljaren de överenskomna kostnaderna för emballage och leverans av varorna. Om inte annat uttryckligen anges, avses med köpeskillingen även kostnaderna för leverans av varorna.

Vid kontant betalning förfaller köpeskillingen vid mottagandet av varorna.

Vid betalning via betalningsportal följer Köparen instruktionerna från respektive betaltjänstleverantör.

Vid kontantlös betalning anses Köparens betalningsskyldighet fullgjord när det relevanta beloppet har krediterats Säljarens bankkonto.

Säljaren kräver ingen förskottsbetalning eller liknande betalning från Köparen. Betalning av köpeskillingen före avsändning av varorna är inte en förskottsbetalning.

Varorna levereras till Köparen:

  1. till den adress som anges av Köparen i beställningen;
  2. genom ett utlämningsställe valt av Köparen;
  3. genom avhämtning hos Säljaren.

Vid betalning med betalkort eller överföring till Säljarens konto kommer varorna att skickas först efter mottagen betalning.

Kostnaderna för leverans av varorna beroende på leveranssätt och mottagande av varorna anges i Köparens beställning och i Säljarens orderbekräftelse. Om leveranssättet avtalas utifrån en särskild begäran från Köparen, bär Köparen risken och eventuella extra kostnader förknippade med detta leveranssätt.

Om Säljaren enligt köpeavtalet är skyldig att leverera varorna till en plats angiven av Köparen i beställningen, är Köparen skyldig att ta emot varorna vid leveransen. Om det av skäl som beror på Köparen är nödvändigt att leverera varorna upprepade gånger eller på annat sätt än vad som anges i beställningen, är Köparen skyldig att betala kostnaderna för upprepad leverans av varorna eller kostnaderna för annat leveranssätt.

Vid mottagande av varorna från transportören är Köparen skyldig att kontrollera förpackningens integritet och omedelbart meddela transportören om eventuella brister. Om förpackningen är skadad och det finns tecken på obehörigt intrång i försändelsen, behöver Köparen inte ta emot försändelsen från transportören.

Säljaren utfärdar en faktura till Köparen. Fakturan skickas antingen till Köparens e-postadress eller bifogas de levererade varorna.

Köparen blir ägare till varorna genom att betala hela köpeskillingen för varorna, inklusive leveranskostnader, men tidigast vid mottagandet av varorna. Ansvaret för oavsiktlig förstörelse, skada eller förlust av varorna övergår till Köparen vid mottagandet av varorna eller vid den tidpunkt då Köparen var skyldig att ta emot varorna men inte gjorde det i strid med köpeavtalet.

ÅNGERRÄTT

Köparen har rätt att frånträda köpeavtalet inom 14 dagar från dagen:

  1. då varan mottogs;
  2. då den sista leveransen av varor mottogs, om avtalet avser flera olika varor eller delar;
  3. då den första leveransen av varor mottogs, om avtalet avser regelbunden leverans av varor.

Köparen kan inte frånträda köpeavtalet i följande fall:

  1. leverans av varor som har anpassats efter Köparens önskemål eller för dennes person;
  2. leverans av varor som snabbt kan försämras eller varor som efter leveransen har blandats oskiljaktigt med andra varor;
  3. leverans av varor i förseglad förpackning som har öppnats av Köparen och som av hygieniska skäl inte kan återlämnas;
  4. i andra fall som fastställs enligt svensk lag.

För att uppfylla tidsfristen för ångerrätten måste Köparen skicka meddelandet om frånträde senast den sista dagen av ångerfristen.

För att frånträda köpeavtalet kan Köparen använda det standardiserade formuläret för frånträde av avtalet. Meddelandet om frånträde ska skickas av Köparen till Säljarens e-postadress eller postadress som anges i dessa Allmänna villkor. Säljaren kommer omedelbart att bekräfta mottagandet av meddelandet till Köparen.

Köparen som har frånträtt avtalet är skyldig att returnera varorna till Säljaren inom 14 dagar från dagen för frånträdet. Köparen står för kostnaderna för att returnera varorna till Säljaren, även om varorna på grund av sin natur inte kan returneras med vanlig post.

Om Köparen frånträder avtalet, kommer Säljaren utan dröjsmål, dock senast inom 14 dagar från dagen för frånträdet, att återbetala alla mottagna betalningar, inklusive leveranskostnader, på samma sätt som de mottogs. Säljaren kommer att återbetala betalningen med ett annat sätt endast om Köparen samtycker till det och om det inte medför några extra kostnader för Köparen.

Om Köparen har valt ett annat leveranssätt än det billigaste standardleveranssätt som Säljaren erbjuder, är Säljaren inte skyldig att återbetala de extra kostnaderna för det valda leveranssättet; återbetalningen kommer att motsvara kostnaden för det billigaste erbjudna leveranssättet.

Säljaren är inte skyldig att återbetala mottagna betalningar till Köparen innan varorna har returnerats till Säljaren eller innan Köparen har visat att varorna har skickats tillbaka till Säljaren.

Varorna ska returneras av Köparen till Säljaren i oskadat, oanvänt och orent skick, och om möjligt i originalförpackningen. Säljaren har rätt att ensidigt kvitta rätten till skadestånd för skada på varorna mot Köparens rätt till återbetalning av köpeskillingen.

Säljaren har rätt att frånträda köpeavtalet på grund av att lagret är slut, varan är otillgänglig, eller om tillverkaren, importören eller leverantören av varan har avbrutit produktion eller import av varan. Säljaren kommer omedelbart att informera Köparen via den e-postadress som anges i beställningen och återbetala inom 14 dagar från meddelandet om frånträdet alla betalningar, inklusive leveranskostnader, som mottagits enligt avtalet, på samma sätt som de mottogs, eller på det sätt som Köparen har angett.

RÄTTIGHETER VID DEFECTIV PRESTATION

Säljaren ansvarar gentemot Köparen för att varan vid tidpunkten för överlämnandet är fri från fel. Särskilt ansvarar Säljaren för att vid den tidpunkt då Köparen tog emot varan:

  1. Varan har de egenskaper som parterna har kommit överens om, och om ingen överenskommelse har träffats, har de egenskaper som Köparen rimligen kan förvänta sig med hänsyn till varans art och baserat på Säljarens eller tillverkarens presentation.
  2. Varan är lämplig för det ändamål som Säljaren uppger eller för vilket varor av detta slag vanligtvis används.
  3. Varan överensstämmer i kvalitet eller utförande med det prov eller den modell som eventuellt avtalats.
  4. Varan finns i den mängd, storlek eller vikt som överenskommits.
  5. Varan uppfyller kraven enligt gällande lagstiftning.

Om ett fel på varan visar sig inom tre år från mottagandet, har Köparen rätt att göra en reklamation. För livsmedel är denna period begränsad till hållbarhetstiden som anges på förpackningen.

Denna bestämmelse gäller inte för varor som säljs till ett lägre pris på grund av en defekt för vilken det lägre priset avtalats, för normalt slitage av varan på grund av dess vanliga användning, för begagnade varor med fel som motsvarar graden av användning eller slitage som varan hade vid mottagandet av Köparen, eller om det följer av varans art.

Vid förekomst av fel kan Köparen utnyttja följande rättigheter:

  1. Kräva att felet avhjälps genom leverans av ny felfri vara eller leverans av saknade varor.
  2. Kräva en rimlig prisreduktion.
  3. Häva avtalet.

Köparen har rätt att häva avtalet om:

  1. Varan har ett väsentligt fel.
  2. Köparen inte kan använda varan korrekt på grund av upprepade fel eller fel efter reparation.
  3. Det förekommer ett större antal fel på varan.

Säljaren är skyldig att ta emot reklamationen vid någon av sina verksamhetsställen eller på sitt säte. Säljaren är skyldig att till Köparen utfärda en skriftlig bekräftelse om mottagandet av reklamationen, innehållet i reklamationen och sättet för dess hantering, inklusive bekräftelse på utförd reparation och dess varaktighet, eller en skriftlig motivering vid avslag på reklamationen.

Säljaren eller dennes behöriga representant ska besluta om reklamationen utan onödigt dröjsmål, senast inom 30 dagar från dagen för reklamationen, om inte Säljaren och Köparen kommer överens om en längre tidsfrist. Om reklamationen inte hanteras inom denna tidsfrist, har Köparen samma rättigheter som vid ett väsentligt avtalsbrott.

Säljaren informerar Köparen om resultatet av reklamationen skriftligen eller elektroniskt.

Köparen har inte rätt till felansvar om Köparen före mottagandet av varan visste om felet, eller om Köparen själv orsakat felet.

Vid en berättigad reklamation har Köparen rätt till ersättning för nödvändiga kostnader i samband med reklamationen.

Valet av sätt att lösa reklamationen tillkommer Köparen.

Parternas rättigheter och skyldigheter beträffande fel på varan regleras av tillämpliga bestämmelser i svensk lagstiftning, särskilt Konsumentköplagen (1990:932).

LEVERANS

Avtalsparterna kan skicka all skriftlig kommunikation till varandra via e-post.

Köparen skickar korrespondens till Säljaren på den e-postadress som anges i dessa Allmänna villkor. Säljaren skickar korrespondens till Köparen på den e-postadress som anges i hans eller hennes kundkonto eller i beställningen.

ALTERNATIVT TVISTLÖSNING

För utomrättslig lösning av konsumenttvister från köpeavtalet är Tjeckiska Handelsinspektionen, med säte på Štěpánská 567/15, 120 00 Prag 2, organisationsnummer: 000 20 869, webbplats: https://adr.coi.cz/cs. Plattformen för tvistlösning online, som finns på webbadressen http://ec.europa.eu/consumers/odr, kan användas för att lösa tvister mellan Säljaren och Köparen från köpeavtalet.

Europeiska konsumentcentret Tjeckien, med adress Štěpánská 567/15, 120 00 Prag 2, webbplats: http://www.evropskyspotrebitel.cz, är kontaktpunkten enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 524/2013 av den 21 maj 2013 om tvistlösning online vid konsumenttvister och om ändring av förordning (EG) nr 2006/2004 och direktiv 2009/22/EG (förordningen om tvistlösning online vid konsumenttvister).

Säljaren har rätt att sälja varor baserat på näringstillstånd. Tillsyn utförs inom ramen för sina befogenheter av behörig näringslivsmyndighet. Tjeckiska Handelsinspektionen övervakar inom avgränsad omfattning bland annat efterlevnaden av lag nr 634/1992 Sb., om konsumentskydd.

SLUTBESTÄMMELSER

Alla överenskommelser mellan Säljaren och Köparen regleras av Tjeckiens lagstiftning. Om förhållandet som grundas på köpeavtalet innehåller en internationell aspekt, enas parterna om att förhållandet regleras av Tjeckiens lag. Detta påverkar inte konsumentens rättigheter enligt tvingande lagstiftning i det land där konsumenten har sin vanliga vistelseort.

Säljaren är inte bunden av några uppförandekoder i förhållande till Köparen enligt § 1826 punkt 1 bokstav e) i den tjeckiska civillagen.

Alla rättigheter till Säljarens webbplatser, särskilt upphovsrätt till innehåll, inklusive sidlayout, fotografier, filmer, grafik, varumärken, logotyper och annat innehåll och element, tillhör Säljaren. Det är förbjudet att kopiera, modifiera eller på annat sätt använda webbplatserna eller delar av dem utan Säljarens samtycke.

Säljaren ansvarar inte för fel som uppstår till följd av ingripanden från tredje part i webbshopen eller dess användning i strid med dess avsedda syfte. Köparen får inte vid användning av webbshopen använda metoder som kan påverka dess drift negativt och får inte utföra någon aktivitet som kan göra det möjligt för honom eller tredje part att obehörigt ingripa i programvaran eller andra komponenter som utgör webbshopen, eller använda webbshopen eller delar av den eller programvaran på ett sätt som strider mot dess avsedda syfte.

Köparen tar härmed på sig risken för förändrade omständigheter i enlighet med § 1765 punkt 2 i den tjeckiska civillagen.

Köpeavtalet inklusive de allmänna villkoren arkiveras av Säljaren i elektronisk form och är inte tillgängligt.

Säljaren kan ändra eller komplettera innehållet i de allmänna villkoren. Detta påverkar inte rättigheter och skyldigheter som uppkommit under giltighetstiden för den tidigare versionen av de allmänna villkoren.

Bilaga till de allmänna villkoren är standardformuläret för frånträde av avtalet.

Dessa allmänna villkor träder i kraft den 1 november 2023.

Enligt lagen om registrering av försäljning är Säljaren skyldig att utfärda ett kvitto till Köparen. Samtidigt är Säljaren skyldig att registrera den mottagna betalningen hos skattemyndigheten online; vid tekniskt fel senast inom 48 timmar.